Publicaties en activiteiten.  
 
Zoals al mocht blijken, heeft onze vereniging nooit stilgezeten. Zes jaar na de publicatie van Averbode gemeente stelde Herman Vercammen het boek Averbode parochie 1803-1978 voor. Naast een beschrijving van het ontstaan van onze parochie biedt Vercammen een blik op de kunstwerken die de abdijkerk rijk is en komen de parochiale verenigingen uitgebreid aan bod. Voor wie zich in parochiegeschiedenis interesseert, vormt het boek nog steeds een nuttig naslagwerk. Nog in 1984 gaf onze kring een kunstmap uit met etsen van de Diestse kunstenaar André Wellens.
 
 
Leon Laureys publiceerde een overzicht van de Franse tijd en de Boerenkrijg in onze contreien. Naar aanleiding van het eeuwfeest van de Sint-Jansvrienden, in 1997, verscheen van zijn hand een terugblik op de geschiedenis van deze roemruchte fanfare. Een felgesmaakte (en uitverkochte) publicatie van heemkring Averbode vormt het album Een groet uit Averbode (2000), samengesteld door Marcel Van Diest. Aan de hand van tientallen foto’s schetst het boek een beeld van een dorpsgemeenschap in de 20 ste eeuw.
Onze meest recente publicatie is er eentje om trots op te zijn. Heinke van Freke vertelt (2007) is een must voor liefhebbers van lokale geschiedenis. Het is het relaas van Henri Wollants, de Averboodse dorpsfilosoof-uitvinder wiens levensverhaal begin jaren zeventig op band werd vastgelegd. Onze heemkring kon de hand leggen op de originele geluidsopnames. Het resultaat is een overzicht van het dagelijks leven in het Averbode van de twintigste eeuw, gezien door een volksfiguur.
De voorstelling van het boek ging gepaard met een drukbezochte tentoonstelling in het gerenoveerde gemeentehuis van Averbode. Onder het motto Omkijken naar Averbode lieten plaatselijke kunstenaars ons kennismaken met de mooiste hoekjes van ons dorp.

 
 
In het begin van dit artikel was al sprake van de tentoonstelling die in de zomer 1974, als één van de eerste activiteiten van de Averboodse heemkring, plaatsvond. Die expo kende opvolgers die minstens even succesvol waren. Zo werd eind jaren ’70 op de bovenverdieping van het gemeentehuis, onder het motto “Averbode gezien door de ogen van Averboodse kunstenaars”, werk van Robert Vandermeeren en Kris Wollants tentoongesteld. Een overzichtstentoonstelling over de figuur van heimatschrijver Ernest Claes kon in het Claesjaar 1985 rekenen op een ruime belangstelling: ze kreeg maar liefst 4.000 bezoekers over de vloer. Andere expo’s zijn die over kerststallen (1993), over het leven tijdens de bezetting ’40-’45 (1995), Een groet uit Averbode (2000), Kunst rondom Claes (2004) en Omkijken naar Averbode (2007).
 
 

Ook andere, al dan niet weerkerende evenementen werden in de loop de jaren aan het palmares van onze kring toegevoegd. Te denken valt in de eerste plaats aan de internationale taptoe op het abdijplein. Sinds het begin in 1984 staat heemkring Averbode mee in voor de organisatie van dit muziekfeest, dat in 2003 zijn zevende editie kende. Toen de Averboodse verenigingen in 1993 de handen in elkaar sloegen voor een heuse Kersthappening, verleende het kringbestuur eveneens zijn medewerking. Op 15 mei 1994 waren alle heemkundige kringen van de Gouw Vlaams-Brabant te gast in Averbode. Naar aanleiding van haar 20 ste verjaardag zette onze heemkring die dag een Gouwdag op touw, met lezingen en een verkenning van “het land van de Witte”. Het Verbond voor Heemkunde reikte dat jaar bovendien de Prijs voor Heemkunde uit aan de Averboodse afdeling.
Nog een hoogtepunt in onze recente geschiedenis is het beeld dat sinds de zomer van 2006 op het heraangelegde dorpsplein prijkt. Kunstenaar René Huybrechts wekte Ernest Claes, eerste tamboer van de fanfare De Sint-Jansvrienden, opnieuw tot leven in opdracht van onze vereniging.

 
 
Dirk Laureys bij de voorstelling van de brochure Scherpenheuvel-Zichem op de Gouwdag Vlaams Brabant in 1994